اجتماعي اجتماعي .

اجتماعي

متافيزيك

متافيزيك و يا همان مابعدالطبيه را چقدر ميشناسيد؟ اگر بخواهم يك پاسخ كلي به اين سوال بدهم بايد بگويم كه، متافيــــزيك شاخه اي از علوم فلسفي و موازي با قوانين فيزيك است كه به بررسي مسائلي نظير چيستي در جهان هستي ميپردازد. در حالت كلي متافيزيك را ميتوان ريشه ي فلسفه ي جهان دانست چرا كه فلاسفه ي نخستين نيز عموما به اين حوزه پرداخته اند. اما اجازه دهيد از شما سوالي بپرسم، اين علوم ماورالطبيعه را تا چه حد قبول داريد؟ اگر از حاميان قانون جذب باشيد به احتمال زياد اين علوم را ميپذيريد اما اگر از مخالفين قانون جذب باشيد بي شك در انتها، مباحث مطرح شده در اين مقاله را اراجيف ميخوانيد. دوستان عزيز در اين مقاله از سري مقالات سايت راز موفقيت ما به بررسي جامع اين مبحث پرداخته و در انتها منابع علمي و آموزشي اي كه در جمع آوري اين مطالب ما را همراهي كرده اند ذكر كرده ايم. پس لطفا بدون هيچ پيش داوري اين مقاله را مطالعه كنيد. در اين مقاله كه حاصل سه ماه تحقيق و پژوهش تيم توليد محتواي راز موفقيت است ضمن بيان تاريخچه پيدايش اين واژه، دلايل نامگذاري و … نيز با بياني شفاف و تعاريفي حدالمقدور ساده، عنوان شده است. همچنين به بررسي ديدگاه هاي فيلسوفان موافق و مخالف اين حوزه، نيز پرداخته ايم.

متافيزيك چيست


متافيزيك كه به آن مابَعدالطبيعه يا متاگيتيك نيز ميگويند را شاخه اي از علوم فلسفه مينامند كه به مطالعه چيستي و چگونگي در جهان هستي، طبيعت، كيهان و كائنات مي پردازد. در دل اين علم سوالاتي بنيادين همچون بودن، نبودن، شدن، چرايي هستي و مواردي از اين قبيل گنجانده شده است. علم متافيزيك را به نوعي آنتولوژي يا وجودشناسي مي‌شناسند.متافيزيك براي استناد بر دو اصل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 

اصل اول: متافيزيـــك به بررسي اصول بنياديني كه مي‌توانند پايه‌اي براي توجيه چرايي طبيعت باشد، مي‌پردازد.

اصل دوم: متــافيزيك، معنايي است كه ايمانوئل كانت براي آن قائل است كه عبارت است از اكتشاف آن چيزي كه شرايط ضروري براي برخورداري ما از هر گونه تجربه در حالت كلي را فراهم مي‌آورد.

تاريخچه ي متافيزيك


واژه ي متافيزيك براي اولين بار توسط شاگردان ارسطو و نامي براي نامگذاري نوشته هاي پس از فيزيك آنها استفاده شد. بعد از گذشت چند دوره از اين كلمه براي معرفي معاني كه بالاتر از آنها صحبت كرديم استفاده شد. با گذشت زمان افرادي كه آشنايي زيادي با واژگان حوزه علوم و فلسفه نداشتند از واژه ي متافيزيك براي كلمات مابعدالطبيعه يا ماوراءالطبيعه استفاده كردند. از آنجايي كه اين افراد دانش كافي در اين زمينه نداشتند در توجيه پديده‌هايي عجيب و فراطبيعي، از كلمه ي متافيزيك استفاده كردند. همين امر هم باعث شد تا امروزه روز هر پديده اي را كه فيزيك نتواند آن را توصيف كند، Metaphysics مينامند. متاسفانه همين قبيل اشتباهات است كه  باعث شده تا حتي دانشگاهيان نيز در اين خصوص به درك درستي نرسيده‌ باشند تا جايي كه  در ترجمه ي كتاب «هر آن‌چه ضروري است در خصوص مسائل فراطبيعي يا پارانرمال بدانيد» از كتب معروف سيلويا براون عنوان كتاب به اشتباه پديده‌هاي متافيزيكي ترجمه شده است. همين اشتباه باعث شده است تا مخاطبان فارسي زبان، تفاوت اصلي متافيزيك و پارانرمال را متوجه نشده و آنها را يكي بدانند.

در اين كتاب در خصوص اشياي ناشناخته فضايي (UFO)، خون آشام، ارواح، طلسم و … صحبت شده است، اما مترجم در مقدمه نوشته است اين كتاب اثر يكي از بزرگترين نويسندگان متافيزيك جهان است. همين سوء تعبيرها است كه باعث شده افرادي متافيزيك را با خرافه گري، فالگيري و رمالي اشتباه بگيرند و آن را غيرواقعي و گذب بنامند.

متافيزيك در لغت

متافيزيك يك لغت يوناني است كه از تركيب دو كلمه متا (بعد) و فيزيك (طبعيت)، تشكيل شده است و در بسياري از كتاب‌ها به مابعد‌الطبيعه ترجمه مي‌شود. اين كلمه داراي رگه‌هايي از فلسفه بوده و ارسطو در خصوص آن مي‌گويد به دنبال اولين اصل‌ها و علت‌ها بودن هدف اصلي علم متافيزيك است.

متافيزيك به زبان ساده
احتمالا اكنون كه به اين خط از مقاله رسيده ايد، پيش خودتان به اين نتيجه رسيده باشيد كه متافيزيك عجب مبحث سنگين و غير قابل دركي است. اما به راستي اگر بخواهيم به زبان ساده بگوييم متافيزيك چيست بايد بگوييم كه متافيزيك شامل هرآنچيزي است كه شما قادر به ديدن آن نيستيد نظير، ارتعاش، ال ان پي،  قانون جذب ، فركانس و …

منحني متافيزيك


احساس در جذب روياهايتان چه تاثيري دارد؟ اگر احساستان منفي باشد چه اتفاقاتي برايتان مي افتد؟ لطفا ويدئوي زير را تا انتها مشاهده كنيد.

نمايشگر ويديو
 
 
00:00
 
04:34
 
 
مسائل كهن مابعدالطبيعه
مسائل كهن مابعدالطبيعه به سه دسته تقسيم ميشوند:

دسته اي اول: مسائلي كه در باب چيستي خدا و جهان هستي، هستند.

دسته ي دوم: مسائلي نظير جبر و اختيار كه در باب چيستي انسان هستند.

دسته ي سوم: مسائلي نظير ذهن، تصوير سازي ذهني ، ثبات و … كه در باب چيستي جهان هستند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۰۱:۱۷ توسط:سارا اميدي صدر موضوع: نظرات (0)