اجتماعی اجتماعی .

اجتماعی

طرحواره

طرحواره درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

طرحواره درمانی یک شیوه درمانی پیچیده است که الزاماً لازم است توسط یک متخصص روانشناس دارای تجربه انجام شود. به همین دلیل قطعا شما نمیتوانید به تنهایی این کار را انجام دهید. برخلاف اینکه ما دوست داریم طبق معیار و احساس خودمون رفتار و زندگی کنیم ولی بسیاری از اوقات رفتارها و انتخابهای ما براساس نظر و تایید دیگرانه، توی این بخش از دوره شناخت طرحواره ها شما متوجه می شین که خود اصلی تون ممکنه با خود نمایشی تون بسیار متفاوت باشه و بهتون نشون میده چقد ظریف ممکنه نیازمند تایید و توجه دیگران باشین. بیشتر ما در آرزوی آرامش فکر هستیم. هروقت تله شان در حال فعالشدن است، هوشیار باشند، ممکن است وقتی احساس بیارزشی یا تنهایی میکنند و هیچکس آنها را درک نمیکند یا شریک عاطفیشان دور از دسترس است، احساس ناراحتی کنند. همچنین این طرحواره حساسیت بیش از حد نسبت به انتقاد ، طرد، سرزنش،کم رویی، مقایسه های نابجا، احساس ناامنی در حضور دیگران و حس شرمندگی در ارتباط با عیب و نقص های درونی را در بر می گیرد، این نقاط ضعف ممکن است شخصی (تکانه های خشم،تمایلات جنسی غیر قابل پذیرش)یا عمومی باشند(مشکلات اجتماعی و …). افزایش حس کفایت بیمار و کاهش وابستگی او به دیگران است .

نکته دیگری که پیاژه به آن توجه نداشته و بر اساس نظریه ساختارگرایی ژنتیکی خود بر تحولات زیستی و مغزی بیشترین تأکید را کرده این است که دستیابی به تفکر منطقی تا حد زیادی حاصل یادگیری و تجارب زمینه ای در هریک از مراحل رشد هر فرد است . ولی پژوهشگران اینکار را آغاز کرده اند که کشف کنند افراد تواناتر چگونه پس از مرگ کسی که دوستش میداشته اند، از دست دادن شغلی، یک بیماری حاد یا مزمن، یا شکست دیگری به زندگی خود ادامه میدهند. این افراد به شدت بدبین هستند. این افراد جذب افراد به شدت انتقادگر میشوند. افراد دارای این طرحواره بر این باورند که دیگران دروغگو، متظاهر، سواستفاده کننده و صدمه زننده هستند. تله بی اعتمادی / بد رفتاری باعث می شود که فکرکنید که دیگران در فکر صدمه زدن به شما هستند و دائم در این هول و هراس هستید که دیگران سر شما کلاه بگذارند ، به شما دروغ بگویند ، رو دست بخورید ، تحقیر شوید یا به شما آسیب برسانید .

 Th᠎is a rticle h᠎as ​be en do᠎ne by GSA ᠎Co​ntent Ge​ne​rato r DE​MO!

 

پیشرفت مهمه و باعث بهبود زندگی مون میشه ولی نه به هر قیمتی. این باور نسبت به شکست قطعی و ترس از شکست باعث می شود برای پیشرفت خود تلاش نکنیم. همین امر باعث پیدایش باورهای این حوزه در ذهن کودکشان میشود. خیلی متمرکز می شوید: خودتان را آدمی زشت، ناخوشایند، شیطان صفت، درهم تنیده ودوست نداشتنی تلقی می کنید.بیماری که دائما می گوید خودش را ادم زشت وبد قیافه ای تصور می کند، طرحوارۀ نقص جسمی واحتمالاحقارت درذهنش شکل گرفته است.البته درمانگر ممکن است به کاوش بیشتری دراین زمینه نیاز داشته با شد: چه اتفاقی می افتد اگر کسی شمارا دوست نداشته باشدیکی ازبیماران اعتقادداشت که زشت بودن باعث می شود که همسرم مرا ترک کند وبه تنهایی نمی توانم خوشبخت باشم .طرحواره های فردی این بیمار عبارتند از: نقص جسمی، رها شدگی، نیازمندی ودرخود پاداش دهی.شناسایی طرحوارۀاین بیمارتوانست به وی کمک کند.اوقبل از ازدواجش، به تنهایی وبه اندزۀکافی احساس شادی وخوشحالی را تجربه می کرد.اوپی بردبرای خوشبختی، لزوما به زندگی با یک مرد نیاز ندارد.

برخی از طرحواره ها به ویژه آنها که عمدتا در نتیجه تجارب ناگوار دوران کودکی شکل می گیرند ممکن است هسته ی اصلی اختلالات شخصیت و بسیاری از اختلالات مزمن باشد که به آنها طرحواره های ناسازگار اولیه می گوییم. اما اگه تنبیه تو قالب طرحواره ناسازگار باشه می تونه به شما و روابطتتون آسیب وارد کنه. اگر چنین مواردی را در خود یا شریک عاطفیتان دیدید، بهتر است بدانید که شما به احتمال زیاد طرحواره فعال رهاشدگی دارید. تلهها به بخشی از مدل ذهنی ما تبدیل میشوند و ما از آنها برای درک و تفسیر واقعیت و انتخاب پاسخها و عکسالعملهای خود بهره میگیریم. زمانی که احساس نقص و شرم می کنیم، احساس می کنیم نقصی بزرگ درون ما وجود دارد. او همیشه سعی می کرد توجه و تایید مادرش را بدست آورد اما هربار که به موفقیتی می رسید رفتار مادرش به گونه ای بود که انگار خیلی هم کار خاصی نکرده است.با تمام این شرایط او نهایتا بزرگ شده بود و نسبتا آدم موفقی بود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۲۱:۵۷ توسط:سارا امیدی صدر موضوع: نظرات (0)